Wethouder Wijnants opent nieuwbouw Aeres Praktijkonderwijs

Date

Op donderdag 28 juni heeft wethouder van onderwijs Hans Wijnants de nieuwbouw van Aeres Praktijkonderwijs feestelijk geopend. Onder toeziend oog van de docenten, collega-scholen, politiek, ouders en het bedrijfsleven verrichte hij de openingshandeling. Door het verrijden van een aantal versierde kuubskisten, met behulp van twee leerlingen, maakte de wethouder de toegang vrij voor het betreden van de nieuwbouw van de school.

Op donderdag 28 juni heeft wethouder van onderwijs Hans Wijnants de nieuwbouw van Aeres Praktijkonderwijs feestelijk geopend. Onder toeziend oog van de docenten, collega-scholen, politiek, ouders en het bedrijfsleven verrichte hij de openingshandeling. Door het verrijden van een aantal versierde kuubskisten, met behulp van twee leerlingen, maakte de wethouder de toegang vrij voor het betreden van de nieuwbouw van de school.

Persoonlijke aanpak

Met de nieuwbouw is er in de school extra ruimte ontstaan voor praktijk- en theorielokalen, en kunnen alle leerlingen weer terecht in het schoolgebouw aan de Scandinaviëlaan in Emmeloord. Aeres Praktijkonderwijs biedt onderwijs voor c.a. 150 leerlingen in de regio die een persoonlijke aanpak nodig hebben. Het onderwijs richt zich op wonen, werken, burgerschap en vrije tijd. Het doel is om leerlingen zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren in de maatschappij. Tijdens de opening werd dit onderwijs geïllustreerd aan de hand van ‘Proef PRO’.

Proef PRO

Directeur Anne Dijk en teamleider Peter Honing presenteerden een Horeca-voorbeeld onder het mom van ‘Proef PRO’ dat wat het Praktijkonderwijs kenmerkt. In de school is recent een Lunchcafé gerealiseerd met de uitstraling van een echt restaurant waar op dinsdag en donderdag volop geluncht wordt. Zo is er een plek waar leerlingen het vak leren in een veilige omgeving op een beroepsauthentieke manier. Het runnen van het café én de keuken wordt gedaan door leerlingen onder begeleiding van deskundige docenten.

Ervaring van de praktijk

Na dit voorbeeld was het de beurt aan twee leerlingen. Aan de hand van een quiz vertelde zij over de kennis die ze op school meekrijgen. In stages komt die kennis goed van pas. Stagebieder en eigenaar van restaurant ’t Voorhuys Twan Hakvoort nam tot slot het woord. Hij vertelde over wat hij in de beroepspraktijk ervaart. Zijn boodschap was helder: “Het is tijd om als ondernemers niet te klagen over te weinig handjes, maar het werk in te richten naar de handjes die er zijn. En daarin vervult ook zeker het praktijkonderwijs een belangrijke rol in de regio.”

Nog meer...

Horeca is maar een voorbeeld, ook voor retail, metaal, autotechniek, groen en schoonmaak zijn er op school beproefde concepten. Leerlingen starten met het leren van een vak op school en komen zo met meer vertrouwen in het bedrijfsleven terecht. Het grootste deel (95%) van de leerlingen stroomt uiteindelijk uit naar een vaste aanstelling bij een bedrijf.

Talent voor groei