Op school vinden we het belangrijk dat je veel leert. Meer dan alleen de lesstof! Tijdens algemene vakken en (groene) praktijkvakken leer je om kritisch te zijn. Om creatief te denken. Je leert goed communiceren. Je leert samen te werken met anderen en op onderzoek uit te gaan. Fouten maken mag, daar leer je van. Na het vmbo weet je welke kant je op wilt. Je hebt de juiste vaardigheden voor je toekomstige beroepsopleiding.

Je leert...

  • zelf keuzes maken
  • zelf doen, meehelpen en meepraten 
  • hoe leuk en bijzonder groen is

 

Dit beloven we jou

  • We leren je om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leren. 
  • We leren je hoe je zelfstandig actief kunt deelnemen aan de samenleving. 
  • We helpen je ontdekken hoe bijzonder de groene wereld is. Je krijgt daar respect en waardering voor.  Zo kun je later helpen om groene problemen in de wereld op te lossen. 

Om te zorgen dat we onze beloften nakomen, maken we elke vier jaar een schoolplan. We vragen je ook regelmatig wat je vindt van de school. Is het onderwijs goed? Voel je je veilig? Jouw antwoorden helpen ons om de school nog beter te maken. 

Leerjaar 1 en 2: wat doe je in de onderbouw?

In leerjaar 1 en 2 krijg je algemene vakken. Dat zijn bijvoorbeeld Nederlands, Engels, wiskunde en biologie. De algemene vakken kun je ook op een hoger niveau volgen. Daarnaast krijg je vakken in het brede profiel Groen. Dit zijn vooral praktijklessen, je gaat aan het werk met natuur en milieu, gezonde voeding en duurzaamheid. Je leert over alles wat groeit en bloeit. En je leert hoe belangrijk ‘groen’ is in onze wereld.

Aan het eind van het tweede leerjaar bepalen we of je verdergaat met de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg of de gemengde leerweg.

Leerjaar 3 en 4: wat doe je in de bovenbouw?

In leerjaar 3 begin je met het examenprogramma. Je krijgt weer algemene vakken. Basis- en kaderleerlingen krijgen ook het profielvak Groen. Je leert over natuur, milieu, gezonde voeding en duurzaamheid. 
Als gl-leerling krijg je het praktijkgerichtprogramma (pgp). Hier werk je aan echte opdrachten voor bijvoorbeeld een bedrijf of gemeente. 
Informatie over het examenprogramma staat in het Programma van Toetsing en Afsluiting.  In het Examenreglement staat informatie over examens, uitslagen, diploma’s en herkansingen.

Stage lopen
Je loopt stage om werkervaring op te doen. Zodat je goed weet wat je kunt verwachten als je later aan de slag gaat.

Overgaan, op- en afstromen

Of je overgaat naar het volgende leerjaar hangt af van vooraf afgesproken regels op school. Kijk naar de overgaan, op- en afstroomregels die op jouw school zijn afgesproken.

Op- en afstromen
Als je erg goede cijfers hebt, kun je misschien wel naar een hoger niveau. De school bekijkt samen met jou of dit mogelijk is. Hierbij wordt gekeken naar je resultaten, maar ook naar je motivatie voor school. Soms lukt het net niet om goede resultaten te halen. Dan is het beter om juist een niveau af te stromen. Dit is een besluit van het docententeam, maar altijd in overleg met jou en je ouders.

De lestabel

In deze tabel staat het aantal lessen per week, per vak en per klas. Een les duurt 50 minuten. Aeres biedt ook onderwijs buiten de school. Dan ga je bijvoorbeeld op stage, excursie of werkweek. Of je doet een opdracht in de omgeving van de school.

“Naast de theorievakken hebben we bijna elke dag praktijk en dat vind ik een mooie afwisseling.”

Ruben

Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB)

Op school is er veel aandacht voor Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB). Met LOB leer je goede keuzes maken voor opleidingen en werk. Nu, maar ook later in je leven.

Meer over LOB

Onze ondersteuning

Het is belangrijk dat je je fijn voelt op school. We begeleiden je daarom goed. Heb je extra ondersteuning nodig? Dan kun je ook bij ons terecht.

De bouwstenen van ons aanbod zijn:

Basisondersteuning op iedere school
Binnen Samenwerkingsverband Fultura werken we toe naar een situatie waarin op iedere school een stevige en herkenbare basisondersteuning beschikbaar is. Dit betekent dat alle scholen, ieder vanuit hun eigen context en ontwikkelfase, bouwen aan de realisatie van de gezamenlijk vastgestelde kwaliteitscriteria voor basisondersteuning.

Basisondersteuning omvat onder meer een goed functionerende ondersteuningsstructuur, het professioneel en planmatig handelen van leraren en mentoren volgens de principes van handelingsgericht werken, en systematische aandacht voor het sociaal-emotionele welbevinden van leerlingen.

Extra ondersteuning waar nodig
Wanneer de basisondersteuning niet toereikend is, kan extra ondersteuning worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning door een orthopedagoog, extra begeleiding in de klas of tijdelijke interventies via een ondersteuningsarrangement.

Specialistische voorzieningen
Voor leerlingen met een complexe ondersteuningsvraag is er toegang tot specialistische voorzieningen, zoals het speciaal (basis)onderwijs of het OPDC (orthopedagogisch-didactisch centrum). Ook wordt intensief samengewerkt met jeugdhulp en andere zorgpartners.

Doorlopende ontwikkelpaden
Binnen het dekkend aanbod zetten we in op soepele overgangen tussen basisschool en voortgezet onderwijs, tussen regulier en speciaal onderwijs, en – waar nodig – op een maatwerktraject terug naar het reguliere onderwijs.


 

Samenwerkingsverband Fultura

Je hebt recht op onderwijs dat goed bij je past. Ook als je extra zorg of hulp nodig hebt. Dat heet passend onderwijs. Om dat te kunnen aanbieden, werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Aeres VMBO Sneek is lid van het samenwerkingsverband Fultura. Deze stichting maakt afspraken over de hulp die scholen bieden. De stichting bespreekt ook welke kinderen beter passen in het speciaal onderwijs. Meer informatie over het Samenwerkingsverband Fultura vind je op Fultura.nl.