Op school vinden we het belangrijk dat je veel leert. Meer dan alleen de lesstof! Tijdens algemene vakken en (groene) praktijkvakken leer je om kritisch te zijn. Om creatief te denken. Je leert goed communiceren. Je leert samen te werken met anderen en op onderzoek uit te gaan. Fouten maken mag, daar leer je van. Na het vmbo weet je welke kant je op wilt. Je hebt de juiste vaardigheden voor je toekomstige beroep.

Je leert...

  • zelf keuzes maken
  • zelf doen, meehelpen en meepraten 
  • hoe leuk en bijzonder groen is

 

Dit beloven we jou

  • We leren je om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leren. 
  • We leren je hoe je zelfstandig actief kunt deelnemen aan de samenleving.
  • We helpen je ontdekken hoe bijzonder de groene wereld is. Je krijgt daar respect en waardering voor.  Zo kun je helpen om jouw groene leefomgeving gezond te houden. 

Om te zorgen dat we onze beloften nakomen, maken we elke vier jaar een schoolplan.
We vragen je ook regelmatig wat je vindt van de school.

  • Is het onderwijs goed?
  • Voel je je veilig?

Jouw antwoorden helpen ons om de school nog beter te maken. 

Leerjaar 1 en 2: wat doe je in de onderbouw?

In leerjaar 1 en 2 krijg je algemene vakken. Dat zijn bijvoorbeeld Nederlands, Engels, wiskunde en biologie. Daarnaast krijg je vakken in het brede profiel Groen. Dit zijn vooral praktijklessen. Je gaat aan het werk met natuur en milieu, gezonde voeding en duurzaamheid. Je leert over alles wat groeit en bloeit. En je leert hoe belangrijk ‘groen’ is in onze wereld.  Aan het eind van het tweede leerjaar kies je of je verdergaat met de basisberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg of de gemengde leerweg/theoretische leerweg. Ook kun je vakken op een ander niveau gaan volgen. 

Werken in gemengde niveaugroepen
In de onderbouw zit iedereen (bb, kb en gl/tl) bij elkaar. Zo kun je ontdekken welk niveau goed bij je past. Je werkt bij de theorievakken in een gemengde niveaugroep van ongeveer 40 leerlingen. Tijdens het werken leren we je om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leren: 

  • Je krijgt een weektaak (of dagtaak) waarin het schoolwerk voor de hele week staat. 
  • Je krijgt uitleg op jouw niveau en maakt een eigen planning voor het schoolwerk. 
  • Je gaat na de uitleg zelf aan het werk in het stamlokaal. 
  • Twee vakleerkrachten en de onderwijsassistent begeleiden bij het werken.
  • Je kunt de weektaak afronden binnen de stamuren, waardoor je het schoolwerk zoveel mogelijk op school kunt maken. 

Bekijk aan welke voorwaarden je moet voldoen voor een leerweg. (document volgt later).

Leerjaar 3 en 4: wat doe je in de bovenbouw?

In leerjaar 3 begin je met het examenprogramma. Je krijgt weer algemene vakken. Basis- en kaderleerlingen krijgen ook het profielvak Groen. Je leert over natuur, milieu, gezonde voeding en duurzaamheid. 
Als gl-leerling krijg je het praktijkgerichtprogramma (pgp). Hier werk je aan echte opdrachten voor bijvoorbeeld een bedrijf of gemeente. Informatie over het examenprogramma staat in het Programma van Toetsing en Afsluiting. In het Examenreglement staat informatie over examens, uitslagen, diploma’s en herkansingen.

Stage lopen
Je loopt stage om werkervaring op te doen. Zodat je goed weet wat je kunt verwachten als je later aan de slag gaat. Doe je de basisberoepsgerichte leerweg of de kaderberoepsgerichte leerweg dan ga je twee perioden een dag per week naar een bedrijf. Volg je de gemengde leerweg en/of theoretische leerweg dan doe je een blokstage (1 week). 

Overgaan, op- en afstromen

Of je overgaat naar het volgende leerjaar hangt af van vooraf afgesproken regels op school. Kijk hier naar de regels die op jouw school zijn afgesproken. [Locatie levert overgangsnormen aan.] 

Op- en afstromen
Als je erg goede cijfers hebt, kun je misschien wel naar een hoger niveau. De school bekijkt samen met jou of dit mogelijk is. Hierbij wordt gekeken naar je resultaten, maar ook naar je motivatie voor school. Soms lukt het net niet om goede resultaten te halen. Dan is het beter om juist een niveau af te stromen. Dit is een besluit van het docententeam, maar altijd in overleg met jou en je ouders.

De lestabel

In deze tabel staat het aantal lessen per week, per vak en per klas. Een les duurt 50 minuten. Aeres biedt ook onderwijs buiten de school. Dan ga je bijvoorbeeld op stage, excursie of werkweek. Of je doet een opdracht in de omgeving van de school.

“Bij ons heb je in de onderbouw geen aparte klassen voor basis, kader of tl. Iedereen zit bij elkaar. Zo kun je rustig ontdekken welk niveau goed bij je past.”

Bouwina van der Weg, docent en mentor bovenbouw

Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB)

Op school is er veel aandacht voor Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB). Met LOB leer je goede keuzes maken voor opleidingen en werk. Nu, maar ook later in je leven.

Meer over LOB

Ondersteuning op Aeres VMBO Buitenpost

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich fijn en veilig voelen bij ons op school en goed tot leren en ontwikkeling komen. We begeleiden leerlingen daarom goed. Hieronder staat hoe we de ondersteuning aanbieden.

Visie op ondersteuning binnen onze school

De uitgangspunten voor de ondersteuning zijn:

  • Leerlingen voelen zich binnen onze school prettig, gezien, gekend en geaccepteerd.
  • Leerlingen komen tot optimale persoonlijke ontwikkeling door voldoende ondersteuning op zowel cognitief als sociaal emotioneel gebied, waarbij de ondersteuning voornamelijk binnen de groep en het klaslokaal plaatsvindt.

Op Aeres VMBO Buitenpost werken we met Kanvo (Kanjertraining voor het voorgezet onderwijs). We leren kinderen respectvol en verantwoordelijk met anderen om te gaan door het bevorderen van onderling vertrouwen, sociale veiligheid, burgerschap en sociaal-emotionele vaardigheden. Ons doel is een veilige en positieve sfeer te creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn. Dit bereiken we door het geven van de Kanvo-lessen en door Kanvo-activiteiten op te nemen in het lesprogramma en ons te houden aan de afspraken die bij Kanvo gelden. Door deze afspraken, die gelden voor het schoolpersoneel, de leerlingen en de ouders/verzorgers, ontstaat een prettig pedagogisch klimaat, waarin optimaal geleerd en ontwikkeld kan worden. Aan het begin van het schooljaar wordt hierover meer informatie verstrekt.
Op Aeres VMBO Buitenpost leer je zoveel mogelijk gewoon in de klas. Soms is daarbij extra hulp nodig. Dan wordt er ondersteuning geboden, zodat de leerling goed kan blijven meedoen in de klas. De eerste hulp wordt geboden door de docent, gewoon in de les. In het stamlokaal zorgen ook de onderwijsassistenten voor extra hulp bij het zelfstandig werken, de lesstof en het omgaan met elkaar. De mentor is de spil in het monitoren van de leerling. De mentor kan via het ondersteuningsteam persoonlijke ondersteuning aanvragen voor de leerling. Door inzet van A-teambegeleiders kunnen individuele leerlingen specifieke ondersteuning ontvangen. Ook deze ondersteuning wordt zoveel mogelijk in de klassensetting geboden. Soms is het echter nodig om op een rustiger plek in de school te praten en te werken. Dan kan de begeleiding ook op bepaalde momenten buiten de klas plaatsvinden. Het doel blijft: zorgen dat de leerling goed tot leren komt in de eigen klas en kan meedoen met de groep.

Handelingsgericht werken en oplossingsgericht werken

Op Aeres VMBO Buitenpost werken we volgens het de principes van ‘handelingsgericht werken en oplossingsgericht werken” Dit betekent dat we kijken naar wat de leerling nodig heeft in de groep, stellen doelen en stemmen ons onderwijs zo mogelijk af op de behoefte van de leerling. Daarnaast leren we de leerling zicht te richten op de gewenste situatie en ondersteunen we op de route daar naar toe.

Twee soorten ondersteuning

Er zijn twee soorten ondersteuning op school: de basisondersteuning en de extra ondersteuning. Binnen het Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland VO is afgesproken dat de basisondersteuning voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie voor basiskwaliteit.

Basisondersteuning

De basisondersteuning is voor alle leerlingen beschikbaar, als dat nodig is. De meeste leerlingen kunnen met de basisondersteuning het onderwijsprogramma in hetzelfde tempo volgen als hun klasgenoten. Deze ondersteuning bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Algemene ondersteuning; Mentoren, vakdocenten, onderwijsassistenten, conciërges, leerlingcoördinator: zij zijn de eerste aanspreekpunten voor de leerling in de klas en daarbuiten.
  • Cognitieve ondersteuning: Studiebegeleiding gericht op executieve vaardigheden, Studiebegeleiding gericht op basisvaardigheden, Inhaaluur- en bijlesuur, NT2-ondersteuning.
  • Gerichte ondersteuning: Inzet van de dyslexiecoach, inzet dyscalculiebegeleiding, persoonlijke ondersteuning door A-teambegeleider, inzet verzuimcoördinator, inzet anti-pest coördinatoren, gesprekken vertrouwenspersoon, inzet pauzelokaal, LOB ondersteuning door decaan en overstapcoach, HB-ondersteuning, Motorische Remedial Teaching .

In een groepsoverzicht zijn de ondersteuningsbehoeften van de leerling in kaart gebracht, zodat de docenten en onderwijsassistenten hier in de les op kunnen inspelen. Ook is in Som bij elke leerling aangegeven wat de kenmerken en ondersteuningsvragen van de leerling zijn. De onderwijsassistent biedt in het stamlokaal extra ondersteuning bij het zelfstandig werken door extra controle, uitleg, aansporing, praktische aanpassingen te verzorgen- en hulp bij overzicht houden en structuur aanbrengen.

Elke leerling op Aeres Buitenpost heeft een mentor. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling en ouder(s)/verzorger(s) en kan in overleg met hen verdere ondersteuning inschakelen via de ondersteuningscoördinator van de school. De contactgegevens van de ondersteuningscoördinator staan vermeld op de website. Extra ondersteuning in het lokaal kan worden uitgevoerd door een A-team begeleider. Het A-team is het uitvoerende ondersteuningsteam binnen de school bestaand uit stagiaires HBO pedagogiek en social work. Deze studenten kunnen de leerlingen 1 op 1 begeleiden en zijn gedurende een jaar verbonden aan de school. Aansturing en invulling van de taken van de A-teambegeleiders wordt begeleid door de ondersteuningscoördinatoren van Aeres Buitenpost.

Binnen de school is er sprake van presentie- en absentieregistratie. Het doel hiervan is dat er zicht is op het volgen van onderwijs van alle leerlingen en ook op hun welbevinden. Als een leerling meerdere malen ziek wordt gemeld, wordt ons verzuimprotocol in werking gesteld. Hierbij is de verzuimcoördinator betrokken.

Bij verwijdering uit de les komt de leerlingcoördinator in beeld. Via een route van herstelrecht wordt de leerling zo spoedig mogelijk teruggeleid naar de groep.

De studiebegeleidingsuren in de onderbouw worden door alle leerlingen gevolgd. Hierbinnen wordt een programma executieve vaardigheden verzorgt, worden onderwijsprogramma’s geboden om de achterstanden in de basisvaardigheden bij te werken en worden leerlingen uitgedaagd met extra leerstof. In de bovenbouw kan bijles gegeven worden door de vakdocenten.

De dyslexiecoach is aanspreekpunt voor de leerlingen met een dyslexieverklaring en zorgt voor de compenserende maatregelen die de leerling nodig heeft om zo optimaal mogelijk te functioneren binnen de school. De dyslectische leerling krijgt een dyslexiepas waarop staat op welke aanpassingen de leerling recht heeft. In klas 1 wordt er een Dyslexiegroep gevormd. Samen met dyslexiecoach worden de rechten en plichten rondom dyslexie besproken en en wordt het werkboek ‘Dyslexiesleutels’ behandeld. Voor leerlingen waarbij het vermoeden van dyslexie bestaat, bieden we een traject aan welke bestaat uit een screening, gevolgd door een trainingsperiode lezen en spelling, waarna gekeken wordt of er sprake is van hardnekkigheid. Is hiervan sprake dan volgt er een nader onderzoek naar dyslexie door de dyslexiespecialist en de orthopedagoog.

Leerlingen met dyscalculie krijgen ondersteuning van een (wiskunde) docent. Deze dyscalculiecoach is het aanspreekpunt voor leerling en ouder(s)/verzorger(s).

Leerlingen met een NT-2 achtergrond hebben Nederlands als tweede taal en volgen korter dan zes jaar onderwijs in Nederland. Deze leerlingen worden zoveel mogelijk in de reguliere lessen ondersteunt, zo nodig wordt er via de mentor extra ondersteuning aangevraagd bij de ondersteuning coördinator en kan een A-teambegeleider worden ingezet. Ook NT-2 leerlingen krijgen een pas waarop staat waar zij recht op hebben.

Sociaal emotionele ondersteuning en ondersteuning op gedrag, wordt in eerste instantie geboden door de mentor eventueel aangevuld door onderwijsassistent, A-teambegeleider of vertrouwenspersoon. De leerling of ouders/verzorgers kunnen ook op eigen verzoek contact opnemen met de vertrouwenspersonen binnen de school. De namen staan op de website.
De anti-pestcoördinatoren in de school bemiddelen bij pestsituatie binnen de school wanneer de mentor dit aangeeft of leerlingen zelf contact opnemen met de anti-pestcoördinatoren. De namen staan vermeld op de website.

De mentoren zijn de spil in de loopbaan oriëntatie en begeleiding (LOB) aangevuld met de decaan van de school. Ook de overstapcoach kan worden ingezet bij een goede overstap van VO naar MBO.

Voor leerlingen waarbij sprake is van Hoogbegaafdheid (HB) wordt via een maatwerktraject ondersteuning en extra uitdaging geboden. Naast ondersteuning van de mentor, het docententeam en de onderwijsassistent, wordt de A-teambegeleider ingezet bij de begeleiding van de leerling en de praktische uitvoering van het maatwerktraject.

De Motorisch remedial teacher (MRT)-er kan worden ingezet bij leerlingen die motorisch ondersteuning nodig hebben. Er kan gedurende een periode van 10 weken een één-op-één begeleiding plaatsvinden of ondersteuning in een kleine groep.

Voorzieningen basisondersteuning binnen de school

Binnen Aeres VMBO Buitenpost wordt er gewerkt in prikkelarme leslokalen. Bij de stamlokalen is een instructieruimte aanwezig waar leerlingen op bepaalde momenten ook kunnen werken bij overprikkeling.
Voor leerlingen die behoefte hebben aan minder prikkels tijdens de pauzemomenten of angstig zijn is elke pauze het Pauzelokaal beschikbaar. Via de mentor kan een aanvraag bij het ondersteuningsteam gedaan worden voor het gebruik maken van deze voorziening. Er zijn A-teambegeleiders aanwezig in het Pauzelokaal.

In de onderbouw wordt structureel een inhaaluur ingepland waar leerlingen toetsen kunnen inhalen en eventueel extra uitleg kunnen ontvangen.

De Herstelklas is bedoeld voor leerlingen die zonder geldige reden lessen missen. Deze lessen worden ingehaald tijdens de momenten van de herstelklas, die aan het einde van de lesdag bezet zal zijn door collega’s. De verzuimcoördinator plant deze inhaalmomenten in, eventueel samen met de onderwijsassistent.
Er zijn gespreksruimtes binnen de school voor één- op- één-begeleiding door A-teambegeleiders, het ondersteuningsteam en andere hulpverleners binnen de school.
Aeres VMBO Buitpost is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en ook de theorielokalen zijn rolstoelvriendelijk. In overleg zal er gekeken moeten worden naar rolstoelgebruik in de praktijksettingen.

Vanuit KEaRN ook regelmatig jongerenwerkers op de schoollocatie aanwezig. Deze jongerenwerkers lopen door school tijdens bijv. een pauzemoment en maken een praatje met onze leerlingen. Ze bieden een luisterend oor voor wat speelt en organiseren activiteiten.

Specifieke voorziening binnen de school

Leerwerktraject (LWT) Binnen het LWT wordt in klas 3 en 4 gewerkt met een aangepast programma; 2 dagen stage en 3 dagen les binnen de locatie met theoretische opdrachten gerelateerd aan stage en/of praktijklessen. Er wordt examen gedaan in Nederlands en het praktijkdeel. De leerlingen behalen via een meer praktische route een BBL diploma. Doordat de leerling sterk gemotiveerd is voor stage, praktijkvakken en praktisch gerichte opdrachten is de leerling in staat op positieve wijze deel te nemen aan het onderwijsproces. Dit aanbod is geschikt voor praktisch vaardige leerlingen die in staat zijn 2 dagen extern stage te lopen en een grote mate van zelfstandigheid laten zien bij het praktijkdeel. Per leerling wordt de situatie beoordeeld om te kijken of de leerling in aanmerking komt voor een LWT traject.

Extra ondersteuning: Maatwerk

Soms is er meer hulp nodig. Ook hierbij is het doel dat de leerling gewoon mee kan blijven doen met de lessen in de eigen klas. Er wordt een persoonlijk maatwerktraject gemaakt. Aan de hand van “Het Praatpapier”, wordt samen met de leerling, ouders en mentor een OPP (Ontwikkelingsplan) opgesteld. Aan de hand van de hierin geanalyseerde ondersteuningsbehoefte, wordt er samen met de specialisten die aan de school verbonden zijn, een ondersteuningstraject uitgezet dat regelmatig geëvalueerd wordt en bijgesteld tijdens de OGO’s (op overeenstemmingsgericht overleg).

Is deelname in de klassensetting of het groepsproces niet structureel mogelijk, is er geen kans op het behalen van een VMBO-diploma of is er meer hulp nodig dan het ondersteuningsteam en de betrokken specialisten kunnen bieden? Dan kijken we samen met de leerling en de ouders/verzorgers naar een andere oplossing of school.


Route inzet extra ondersteuning:

Indien de ondersteuningsvraag van de leerling groter is dan de mentor kan bieden wordt de ondersteuningsfunctionaris ingeschakeld via het “Aanvraagformulier ondersteuning”. Indien de hulpvraag complexer is wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. Het ondersteuningsteam bestaat uit de ondersteuningscoördinator van de school, de ondersteuningsfunctionarissen van de school. Deze kan aangevuld worden met de orthopedagoog, de leerplichtambtenaar, medewerker van de jeugdgezondheidszorg (JGZ), de consulent van het samenwerkingsverband, het gebiedsteam van de gemeente Achtkarspelen en de wijkagent.

Binnen het ondersteuningsteam wordt met elkaar gekeken wat de passende ondersteuning kan zijn voor de leerling, waar we de aanpassingen kunnen doen in de onderwijssetting en wat de grenzen en mogelijkheden hiervan binnen school zijn. Er wordt Passend Onderwijs geboden binnen de grenzen van redelijkheid en met een evenredige belasting voor het team. Vervolgens wordt er samen met de leerling en ouder(s)/verzorger(s) het OPP opgesteld. In het OPP staat wat er met elkaar is afgesproken rondom het bieden van Passend Onderwijs aan de specifieke leerling en de doelen die dienen worden behaald. Door regelmatig evalueren en bijstellen van het OPP wordt de ontwikkeling en haalbaarheid van het maatwerktraject duidelijk.


Beschrijving Extra ondersteuning

Bij uitvoering van een maatwerktraject binnen de school wordt altijd een A-teambegeleider aan de leerling gekoppeld. De individueel begeleider zorgt, samen met de andere betrokkenen, voor de praktische uitvoering van het ingezette maatwerktraject, biedt de leerling handvaten om de doelen te behalen en/of ondersteunt de leerling bij de uitvoering van de gemaakte afspraken.

Voor een leerlingen met medische- en/of fysieke problematiek, wordt gekeken welke faciliteiten nodig zijn om op school onderwijs te kunnen volgen en welke voorzieningen getroffen kunnen worden. Beperkende factor kan zijn is het uitvoeren van medische handelingen door schoolpersoneel. Er zal gekeken worden wat de school in alle redelijkheid kan organiseren in afstemming met de betrokkenen. Bij aanname zal een maatwerktraject worden ingezet.

Faalangstreductietraining of SoVa-training wordt gegeven in de onderbouw. De faalangstreductietraining is een groepstraining met als doel het verminderen van en leren omgaan met faalangst. De mentor kan de leerling aanmelden voor de training. De SoVatraining is een groepstraining gericht op het vergroten van de sociale vaardigheden. De mentor kan de leerling aanmelden voor de training. Beide trainingen worden jaarlijks 1 keer aangeboden en duren 10 weken.


Specialisten binnen de school

Binnen het Aeres VMBO Buitenpost zijn een aantal specialisten werkzaam:

Orthopedagoog

De orthopedagoog kan worden ingeschakeld om de leerling te ondersteunen bij diverse onderwijsvraagstukken. De inzet van de orthopedagoog gaat altijd via het ondersteuningsteam.

JGZ
De medewerker van de JGZ is werkzaam binnen de school. In diverse leerjaren wordt er een vragenlijst afgenomen of onderzoek uitgevoerd over leefstijl en gezondheid volgens de planning van de JGZ. Daarnaast is de schoolverpleegkundige van de JGZ wekelijks op school aanwezig om leerlingen, ouders en verzorgers te spreken. De schoolverpleegkundige kan worden ingezet, via de verzuimcoördinator, via het ondersteuningsteam of op verzoek van ouder(s)/verzorger(s). In dat laatste geval gaat dit verzoek via de mentor en de ondersteuningscoördinator.
Vanuit de JGZ is ook een schoolarts verbonden aan de school. De schoolarts mag, na toestemming van ouder(s)/verzorger(s), contact opnemen met een behandeld arts van een leerling. De schoolarts zal vervolgens deze informatie vertalen naar wat er op school nodig is voor de leerling. Ouders en leerling worden hier altijd direct betrokken via OGO.

GIS-er (Gebiedsteammedewerker in School)
Binnen de school is wekelijks een medewerker van het gebiedsteam van de gemeente Achtkarspelen aanwezig voor laagdrempelige inzet. De GIS-er kan worden ingezet voor kortdurende hulp aan de individuele leerling of eventueel aan het systeem van de leerling en kan ook ondersteunen bij het schakelen naar passende hulpverlening. De GIS-er is beschikbaar voor alle leerlingen van de school. Aanmelding gaat via het invullen van het “Aanmeldformulier ondersteuning” door de mentor. Deze stuurt het formulier naar de ondersteuningscoördinator. Het ondersteuningsteam geeft advies over de passende ondersteuning en te volgen route en kan de GIS-er inschakelen. Aanmelding kan zijn op vraag van de leerling, ouder(s )of mentor. Bij aanmelding worden altijd leerling en ouders vooraf geïnformeerd door de mentor.

Leerplichtambtenaar

Vanuit elke gemeente waarvan leerlingen op onze school zitten is een leerplichtambtenaar betrokken bij de school. De verzuimcoördinator heeft maandelijks overleg met de betrokken leerplichtambtenaar over leerlingen met zorgelijk verzuim. De leerplichtambtenaar denkt mee in oplossingen en wordt ingezet als er sprake is van herhaaldelijk en te veel verzuim. In het verzuimprotocol staat de indicatie wanneer de leerplichtambtenaar ingezet wordt.


Specialisten binnen het samenwerkingsverband:

Consulent van het consultatieteam SWV
Vanuit het consultatieteam is een vaste medewerker direct aan de school verbonden om te ondersteunen bij het uitvoeren van Passend Onderwijs. Er wordt met leerlingen, ouders en school meegekeken en meegedacht welke extra ondersteuning geboden kan worden en wat de school en leerling nodig hebben. De consulent geeft adviezen en handvaten richting passend onderwijstrajecten.

Lifecoach

Als een leerling thuis komt te zitten en geen onderwijs meer kan volgen op de school, wordt de Lifecoach van het Thuiszittersteam van het samenwerkingsverband ingeschakeld. De Lifecoach gaat samen met leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school opzoek naar de mogelijkheden om toch weer zo spoedig mogelijk naar een school te gaan en deel te nemen aan het onderwijs.

Extra onderwijsaanbod binnen het bestuur of derden


Aeres VMBO Buitenpost werkt samen met een aantal externe partners. Zo werken we samen met:

Steunpunt Onderwijs Noord en Refit

Steunpunt Noord biedt ondersteuning bij onderwijs aan zieke leerlingen, leerlingen met een lichamelijke beperking en zeer moeilijk lerende leerlingen binnen de reguliere VO-scholen. Deze ondersteuning is aanvullend op de expertise en begeleiding die door het consultatieteam van het samenwerkingsverband binnen de scholen wordt gegeven.
Steunpunt Onderwijs Noord geeft voorlichting en ondersteuning aan docenten met betrekking tot de begeleiding van leerlingen met ondersteuningsvragen op het gebied van fysieke- en/ of somatische beperkingen waarvoor binnen het consultatieteam van het samenwerkingsverband geen expertise beschikbaar is.

Refit is onderdeel van Steunpunt Onderwijs Noord en is voor leerlingen met onverklaarbare somatische klachten. Dit aanbod kan op individuele of in bepaalde gevallen via een groepsgewijze aanpak vorm krijgen.
De inzet van Steunpunt Onderwijs Noord en Refit loopt via het ondersteuningsteam en het samenwerkingsverband.


Kentalis

Leerlingen met taal-spraakproblematiek kunnen begeleid worden door een ambulant begeleider van Kentalis. Hiervoor is een indicatie vanuit Kentalis nodig. Kentalis kan de leerling op school begeleiden en advies, handvaten en voorlichting geven aan het docententeam, mentoren en A-teambegeleiders.


Visio

Leerlingen met een visuele beperking kunnen begeleid worden door een ambulant begeleider Visio. Hiervoor is een indicatie vanuit Visio nodig. Visio kan de leerling op school begeleiden en voorlichting geven aan het docententeam.


OZL (Ondersteuning Zieke Leerlingen)

Leerlingen die langdurig en/of chronisch ziek zijn kunnen worden ondersteund door OZL. OZL begeleidt de leerling en geeft praktische, morele en vakinhoudelijke steun met als doel dat de leerling een regulier VO-diploma haalt. Het inzetten van deze ondersteuning vereist een medische verklaring. Het aanvragen van deze ondersteuning gaat via het ondersteuningsteam.


Passend onderwijs voorziening binnen de school

De 8+Opstapklas biedt basisschoolleerlingen de mogelijkheid na groep 7 over te stappen naar een specifieke groep binnen Aeres Buitenpost. Binnen deze groep wordt een afwisseling tussen praktijk- en theoriegerichte vakken aangeboden. Leerlingen met een meer praktischer inslag, wordt binnen deze groep een meer passend aanbod gedaan dan in de reguliere groep 8 van de toeleverende school. De motivatie en concentratie voor theoretische vakken wordt gestimuleerd door aan het werk te gaan binnen een meer praktische en uitdagende setting. De schoolvorderingen op gebied van rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden via individuele leerlijnen aangeboden in een kleine groepssetting van maximaal 15 leerlingen met een vast docententeam. Deze setting is toegankelijk voor leerlingen vanuit groep 7 PO, waarbij de motivatie ontbreekt om de reguliere groep 8 te doorlopen of de basisschool ontgroeid zijn en groep 8 leerlingen die nog niet aan het instroomniveau kunnen voldoen, maar wel de potentie hebben om een VMBO diploma te kunnen behalen. Leerlingen moeten daarnaast praktisch ingesteld zijn en gemotiveerd voor de groene praktijkvakken.

Aanmelding gaat in nauwe samenwerking met de toeleverende basisschool. Per leerling wordt de situatie beoordeeld en gekeken of de leerling in aanmerking komt voor plaatsing binnen de 8+Opstapklas. Er wordt altijd een OPP opgesteld. Binnen de school is dit traject voor een beperkt aantal leerlingen beschikbaar.

Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland

Je hebt recht op onderwijs dat goed bij je past. Ook als je extra zorg of hulp nodig hebt. Dat heet passend onderwijs. Om dat te kunnen aanbieden, werken scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. Aeres VMBO Buitenpost is lid van het samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland VO. Deze stichting maakt afspraken over de hulp die scholen bieden. De stichting bespreekt ook welke kinderen beter passen in het speciaal onderwijs. Meer informatie over het Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland vind je op swvzofriesland.nl