Ondersteuning en begeleiding

Mentor

Elke klas heeft een mentor. Hij/zij is voor u en voor uw kind het eerste aanspreekpunt. Alle schoolgerelateerde zaken kunt u met hem/haar bespreken. De mentor heeft iedere week een lesuur, waarin hij/zij de leerlingen met raad en daad kan bijstaan. 

Docenten

De vakdocenten begeleiden uw kind tijdens de lessen. Als uw kind moeite heeft met een bepaald vak, dan kan hij of zij tijdens het instructie-uur (I-uur) in kleiner verband extra uitleg krijgen.

Decanen

Bij de zoektocht van leerlingen naar mogelijke vervolgopleidingen worden ze ondersteund door onze decanen, meneer van Kessel en mevrouw Hoefakker. Zij zorgen voor informatie over en naar vervolgopleidingen. Ook brengen ze diverse open dagen onder de aandacht. Zo kan uw kind een verantwoorde keuze maken uit het aanbod van vakken, opleidingen en beroepen. 

Remedial teaching

Heeft uw kind nog wat meer ondersteuning nodig bij het leren, dan bestaat de mogelijkheid dat hij/zij voor de duur van zes tot acht aaneengesloten weken begeleiding krijgt van onze remedial teacher.

Dyslexiecoach

Heeft uw kind dyslexie of dyscalculie? Onze dyslexiecoach kan uw kind advies geven over hoe hiermee om te leren gaan. Samen zoeken ze naar de mogelijkheden. Ook is de inzet van (digitale) hulpmiddelen bespreekbaar.

Zorgcoördinator

De zorgcoördinatoren hebben een coördinerende, adviserende en ondersteunende rol bij het aanbieden van extra ondersteuning. Op onze school zijn dat mevrouw Koopmans en mevrouw Brouwers. Zij hebben regelmatig overleg met andere scholen binnen het Samenwerkingsverband Zuidoost Utrecht.

SOVA-training, faalangstreductietraining

Bij sociaal-emotionele problemenorganiseren we met enige regelmaat trainingen in groepsverband.

Extra ondersteuning in de vorm van arrangementen

Een leerling die ondersteuning nodig heeft, die boven de hierboven beschreven basisondersteuning uitstijgt, kan extra hulp krijgen in de vorm van een ondersteuningsarrangement. Als het mogelijk is binnen de eigen school. Daarbij is het uitgangspunt de ondersteuningsbehoefte van de leerling.

Concreet betekent een arrangement dat een leerling tijdelijk of gedurende een heelschooljaar extra begeleiding en aandacht krijgt op een bepaald gebied. Gebieden kunnen zijn: organisatie en planning,aandacht en concentratie, sociaal-emotionele ontwikkeling, langdurige ziekte of hulp op didactisch gebied in de vorm van Remedial Teaching. Arrangementen kunnen individueel en in groepsverband aangeboden worden. De begeleider kan een docent, mentor of orthopedagoog zijn. Bij de arrangementen krijgen onze medewerkers hulp en advies van vaste ambulante begeleiders.

Vragen of meer informatie?

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over één van deze vormen van ondersteuning? Neem dan contact op met de mentor van uw kind of bel 088 020 5500.